De kracht van een chatbot

De kracht van een chatbot of widget is dat deze continu in beeld is op je website. Dit betekent dat er altijd een CTA knop (Call-to-Action) aan de bezoeker getoond wordt. Door de knop altijd in beeld te laten, verhoog je de kans dat hij op de knop gaat drukken. Hierdoor kan je enorm effectief het rendement van je website verhogen!

Chatbot openen: contact

Op elk device of pagina een andere chatbot

Bij het ontwikkelen van een chatbot, is het belangrijk om vanuit een user first perspective te denken. Op welk device, en welke pagina is welke chatbot handig. Op mobiel heb je namelijk veel minder ruimte dan op je computer. Hierdoor neemt de chatbot meer ruimte in. Maar ook kan je minder informatie laten zien. Bovendien is op de telefoon WhatsAppen misschien handiger, terwijl je op de computer bijvoorbeeld liever een mail stuurt. Ook kan je op een sales gerelateerde pagina de contactgegevens van het sales team koppelen. Ofwel per pagina zou je een andere contactpersoon aan kunnen wijzen!

Op elk device of pagina een andere chatbot
Chatbot aanroepen met knoppen

Chatbot aanroepen met knoppen

Een chatbot bestaat uit meerdere lagen en meerdere functionaliteiten. De bezoeker moet zo snel mogelijk naar de gewenste informatie of functionaliteit begeleid worden. Door middel van knoppen kan je dit handig oplossen. Hierdoor kan je bijvoorbeeld een knop 'offerte aanvragen' maken. Waarmee direct een e-mail contactformulier opent. Daarmee maak je de website eenvoudig conversie verhogend. Doordat altijd de gewenste contactmogelijkheid voorhanden is.

Offerte aanvragen

Contact mogelijkheden

De contactmogelijkheden die wij in onze chatbot gebruiken zijn: mailen, bellen, en WhatsAppen. Elk bedrijf en elke bezoeker heeft zijn eigen voorkeur voor via welk kanaal ze contact willen. Met een chatbot geef je de bezoeker de vrijheid. Hierdoor neemt hij sneller contact op. Door middel van knoppen kan je dus altijd de gewenste aanroepen. Zoals je hier kan zien: 'E-mail', 'Telefoon' of 'WhatsApp'

Ook is het bijvoorbeeld mogelijk om bezoekers een terugbelverzoek te laten indienen. Bijvoorbeeld door hun naam, telefoonnummer en hun vraag achter te laten.

WhatsApp
Contact mogelijkheden
Beslisboom

Beslisboom

Onze klanten noemen onze chatbot ook wel een 'beslisboom'. Wellicht is dit voor sommige mensen een duidelijker begrip dan een 'chatbot. Je kan het namelijk gebruiken als een keuzemenu op de website. Zoals je bijvoorbeeld een keuzemenu krijgt op het moment dat je de huisarts belt.

Door klanten een keuze te laten maken, kan je ze makkelijker naar de juiste informatie navigeren. Hierdoor voelt de content dynamischer en werkt het gebruiksvriendelijker. Ook kan je aan de hand van de keuzes bepalen of een 'lead' interessant is of niet. Hiermee kan je interessante leads bijvoorbeeld direct laten bellen. Terwijl minder interessante leads worden doorverwezen naar e-mail of een informatiepagina.

Stel een vraag

Dynamisch formulier

Een opkomende trend is, om bezoekers hun contactgegevens achter te laten via een dynamisch formulier. Terwijl ze een geautomatiseerde conversatie voeren, vraag je ze interactief om hun gegevens. Hierdoor ervaart de bezoeker minder de drempel van een invulformulier. Waardoor de bezoeker sneller zijn gegevens achterlaat. Onderzoeken wijzen uit dat dit voor een veel hogere conversie zorgt!

Dynamisch formulier
Functionaliteiten voor een chatbot

Functionaliteiten voor een chatbot

Wat zijn verder functionaliteiten die je in een chatbot kan verwerken?

Offerte aanvragen Bijvoorbeeld kan je bezoekers een offerte laten aanvragen. Eventueel d.m.v. een contactformulier. Maar je kan natuurlijk ook extra vragen inbouwen. Zoals bijvoorbeeld om hoeveel m2 het gaat, wat voor budget ze hebben, etc.

Prijs calculeren Ook is het mogelijk om bezoekers in een chatbot direct een prijs te laten berekenen. Evenals het berekenen van een salarisindicatie (en direct solliciteren).

Doorlinken Wanneer je een bezoeker naar een bepaalde pagina wilt navigeren, kan je een doorlink knop gebruiken. Bijvoorbeeld door de vraag te stellen: Kan ik je helpen? 1. Ik wil een nieuwe website. 2. Ik wil een chatbot. 3. Ik wil contact.

Whitepaper downloaden Een goedwerkende CTA is het downloaden van een gratis whitepaper. Hiermee geef je de bezoeker waarde. Meestal in ruil voor zijn contactgegevens. Vervolgens kan je remarketing gebruiken om bij de bezoeker onder de aandacht te blijven.

Opt-in aanmeldformulier Bijvoorbeeld voor een nieuwsbrief. Of aanmelden voor een webinar of een evenement.

Afspraak inplannen Ook de mogelijkheid om een afspraak in te plannen is een veelgebruikte CTA. Wanneer iemand een waardevolle lead blijkt te zien, kan je hem eventueel direct een afspraak in laten plannen.

Duidelijk?

Dit was even kort wat informatie over een chatbot. Is het duidelijk voor je geworden wat je met een chatbot kan? We beantwoorden graag al je vragen:

Stel een vraag
Futy logo

Benieuwd wat Futy voor jouw business kan betekenen? Wij zijn dol op goede koffie ☕️

Futy HQ

Oudenoord 330

3513 EX Utrecht

030 20 80 998